.

[KK]Surat Abah

24 April 2011

"Kamu semua ni nak masuk neraka ke?,” tegas Abang Din. " Alah, mentang-mentang la anak kesayangan abah, ingat kau ketua Din?!,” balas Kak Lin. 

Suasana menjadi amat tegang. Ketika itu berlinang air mata abah mendengar anak-anaknya berebut harta pusakanya. "Korang ingat aku nak sangat harta abah ni?, korang nak,korang ambil semua, aku tak heran,” Abang Din bersuara dengan tegas. Kak Lin, Angah, dan Wan terpaku mendengar kata-kata Abang Din.

Abang Din merupakan anak kedua dari empat adik-beradik. Kak Lin, Abang Din, Angah dan Wan. Setelah kematian emak, Abang Din yang banyak berhempas-pulas bagi membiayai kos perubatan abah dan yuran pengajian Wan. Abang Din melakukan kerja-kerja kampung seperti mengambil upah memetik kelapa, membersih ladang dan sebagainya. Kak Lin bekerja sebagai akauntan di ibu kota, Kuala Lumpur. Semenjak berkahwin, Kak Lin jarang sekali pulang ke rumah dengan alasan sibuk bekerja. Angah pula seorang mekanik di Puchong, Selangor. Sejak akhir-akhir ini, Angah selalu mengalami masalah kewangan. Wan pula masih menuntut di Universiti.

"Din, jangan bergaduh.. biarkan saja mereka..,?' kata abah dengan teresak-esak. Abah begitu enggan untuk ke hospital. Penyakit diabetes mellitus yang dihadapinya sekian lama semakin parah. "Bah.. mari la pergi hospital, nanti makin teruk sakit abah tu,” Abang Din memujuk abah. 

" Yang Abang Din ni beria-ia nak hantar abah ke hospital ni apa hal?,” Angah mencelah. "Kau Angah, kalau selagi abah tak mati memang kau tak senang,” Abang Din membalas. Sekali lagi air mata abah mengalir. "Sudah-sudah, hantar abah ke hospital, tak sanggup aku tengak korang ni,” kata abah dengan perlahan.

"Encik Din, keadaan ayah Encik Din ni amat tenat, kami cuba sedaya-upaya, yang lain kita berserah kepada Allah Ta'ala,” ujar doktor. "Ha! tengok la Din, semenjak abah dimasukkan ke hospital, keadaan abah makin teruk, suka la kau kan, nanti boleh bolot semua harta abah,” kata Kak Lin. Abg Din menangis, terus meninggalkan Kak Lin dan Angah. "Sabar la Abang Din, kak Lin dengan Angah memang macam tu, dari kecil lagi,” pujuk Wan. "Mujur ada kau Wan, kalau tidak, memang Abang Din patah hati,” ujar Abang Din.



Selang beberapa hari selepas itu, abah dikatakan berada di tahap kritikal. Doktor meminta semua ahli keluarga berkumpul. Kak Lin dan Angah segera pulang. Kebetulan Wan ketika itu sedang cuti semester. "Abah tenat ni," kata Wan. " Ni Abang Din kau lah punya pasal," balas Kak Lin. Tidak lama sesudah itu dari jauh kelihatan Abang Din berpakaian lusuh berjalan ke katil abah. Abang Din hampiri abah. Tiba-tiba nafas abah tersekat-sekat seperti ingin meluahkan sesuatu.

 Di tangan abah terpegang kemas sepucuk surat bersampul putih.
Suasana sungguh sayu ketika itu. Wan menangis teresak-esak. Air mata berlinang di pipi abah. Abang Din memeluk abah dengan erat. Abah menunjukkan isyarat supaya Abang Din mengambil surat tersebut.

 “Din , abah suruh ambil surat tu , ambil je la” Kak Lin nada menyindir. “ Mengucap bah, mengucap.. ” ajar Abang Din. Abah sedang nazak dan Abang Din berusaha mengajar abah untuk mengucap. Begitu lumrah dunia , tiap-tiap yang hidup pasti akan merasai kematian. Abah menghembus nafas terakhir. Abang Din menyeluk tangannya ke dalam poket seluarnya menyimpan surat abah. " Ha! Abang Din tunggu apa, bacalah apa abah tulis cepat,!” desak Angah. Abang Din hanya mendiamkn diri. Hanya kata-kata yang dapat diluah dengan air mata.

Selepas majlis pengebumian abah, semua berkumpul untuk mendengar surat yang ditulis abah. Abang Din membaca surat tersebut;

Kehadapan anak-anak abah sekalian
Abah memohon ampun atas segala dosa abah,
Abah gagal dalam mendidik kamu semua,
Abah gagal mengajar dan mendidik kamu apa itu kehidupan.
Sungguh tidak layak digelar seorang abah.

Anak-anak abah,
Dari kecil abah cuba memahami kamu semua,
Abah cuba melakukan yang terbaik,
Tapi mungkin usaha abah masih belum cukup.

Anak-anak abah,
Abah tidak harapkan balasan dari kamu semua,
Abah tidak ingin kemewahan dari kamu semua,
Tapi cukup lah abah dapat melihat wajah kamu semua,
Itulah hiburan hati kesunyian abah.

Anak-anak abah,
Adakah dengan pemergian abah ini,
Suatu yang diharapkan,
Adakah ini penghujung hubungan antara kamu semua,
Bimbang hati abah memikirkannya.


Anak-anak abah,
Jika semua harta itu pengubat luka mu,
Ambil lah, Abah tidak punya harta untuk bawa ke sana,
Abah hanya mengharap doa dari anak-anak abah.

Anak-anak abah,
Abah mengampuni segala dosa kamu,
Tidak sikit pun abah menyimpan dalam hati sanubari abah,
Hanya satu pinta abah, doakan kesejahteraan abah di sana.
  
Semoga dapat kita jadikan teladan dan peringatan sepanjang menjalani kehidupan.Insya-Allah..
Sumber: hafizan91
  

Read more...

Who am I ?

Seusai solat Subuh dan menghafaz beberapa ayat daripada Surah al-Isra',juzuk ke-15, saya ke belakang rumah. Subhanallah... nyamannya udara ciptaanNya meskipun kita tidak dapat melihatnya. Merenung jauh ke ufuk langit menanti mentari menyinarkan nikmatNya,cahaya. Sesekali keocehan beburung dengan cicipannya menyaingi derikan cengkerik. Jauh merenung tapi minda kosong. Terdetik tiba-tiba satu persoalan,lantas menjadi persoalan utama hingga ke hari ini,

"Who am I ?"

***************************************************************************

Siapa aku sebenarnya?Eh..aku Hamiduddin Ismail lah. Tapi... itu nama aku, bukan aku. Erm..aku ialah seorang anak sebab aku dilahirkan. Aku solat subuh tadi jadi aku ialah... penyolat Subuh.Hmm.. Mana ada istilah 'penyolat' pandai-pandai pula aku merosakkan bahasa. Apabila aku lemah aku minta bantuan daripada Allah, maknanya aku.... peminta rahmah Allah. Aku buat dosa jadi aku ialah pembuat dosa.Masya-Allah... teruknya aku. Aku buat baik jadi..erm belum cukup baik pun. Aku ada blog kira aku blogger la. Aku ada abang jadi aku ialah adik. Aku ada adik jadi... aku abang dia. Aku ada sedikit ilmu... jadi aku ialah ulamak!!Hmm...dak jugak, banyak benda lagi yang aku jahil. Arghhh..

Ni semua gelaran kepada pembuat. Ni semua tak kekal.Ya, tak kekal dan ada unsur ralat. Cuba fikir kalau aku buat dosa yang selain syirik kemudian aku bertaubat, adakah aku tetap si pembuat dosa? Dak... tak kekal. Untuk aku terus berdiri teguh dalam perjuangan ini, aku mesti kenal diri aku supaya aku boleh manipulasi kekuatan/kelebihan dan kelemahan/kekurangan aku dalam perjuangan. Kalau aku lemah, aku pulihkan dengan kekuatan yang ada. Kalau aku kuat, aku tingkatkan aspek yang aku lemah.

Macam mana aku nak bimbing orang kalau aku sendiri tak kenal diri aku? Baik, apa kata aku guna kemahiran 'conceptual thinking' yang aku selalu praktis. Mungkin aku boleh nampak dengan lebih jelas. Baik, mula-mula...

Allah cipta aku, maka aku ialah ciptaanNya. Sebut tentang ciptaan Allah, ada terlalu banyak ciptaanNya. Apa beza aku dengan ciptaan lain?

Baik, aku manusia. Ahsani taqwim iaitu sebaik-baik ciptaan macam yang Allah beritahu dalam Surah at-Tin pada ayat yang ke-4.

Bersambung...



Read more...

Finally

18 April 2011


Assalamualykoum..

O my Lord, please help me... I' m begging for your help. I don't know what had happened to me. I feel so weak.So feeble.I'm the feeblest person in this world!! I'm such a feeble-minded person with the feeble-spirited. Why you test me with this hard conjecture? Why? Why?!! You can't do this to me. But.. my heart says 'Hamidudeen..Allah knows the best for you.'

Please... help me O Allah. I need your help. I look into my self for what wrongs I had commit. I found an abundant of my disobey acts. But, I found no point why I became like this. I try hard to discover what wrong with my self. I don't know when and why I became like this. I try to wake up from this miscarry responsible. But.. I'm not strong enough..I'm fall back with the remnants of faith. My faith is so thin, thinner than the onion's skin, I think. I'm not a faithful person but I'm trying, O my Lord. I'll keep trying to be a faithful person. But.. for how long? For how long?!!

For how long I must face these conjectures and severe anticipations? I'm just a common guy. I'm not knowledgeful person or a great guy or.. a faithful guy and something like that. That's why I always say that I'm still 'JAHIL'! I look into my past. My past was all about a bright day. Never alike with nowaday, a dark and unmotivated day. I could remember the moment that I told my brotherhoods,

" We are a Muslim! It is our resposible to propagate the Makruf and stop the spread of Munkar with our ability. By hook or by crook, we must DO it! An authentically narrated hadith had already stated:' Whoever pledged the testimony of faith, he is a Da'ie '. So, we must practise the saying of our Prophet by spreading Islam... I meant the only true religion."

But... that was me. It is all about 'WAS', the story of my past. The past of my self. And now I have change a lot. Not 'a good guy' anymore. I am not eligible to talk about ' PERJUANGAN' anymore.Even about 'Tarbiyyah'. NO more 'Mujahid' or.. 'Mujahidah' in the dictionary of my life after this.I want to forget about them. I'm really mean it. I'll go on with my life without them anymore.But..could I? Could I stepping without them? No,I can't.I don't think so. I never hate 'Perjuangan','Tarbiyyah',' Ukhuwwah' or something like that but.. I think this is the time for me to stop temporarily to observe,analyze and formulate a better strategy. Aarrgghhhh!!!!!! Please... Allah... help me...look after my self. I have nobody... except You.. my Lord and my Overlord.

O my nice friends, my comrades, my lovely brotherhoods,brothers and sisters,mujahideen and mujahidah(this may be the last time I use this terms) thanks for being so nice and helpful to me, I'm not a good person for all of you. Please forget all of my good deeds and helps to you. Forget me and go on with your life. May be one day we will... hmm..nothing. Below is my mobile phone number and e-mail:
[019-5453482|hamid_addin@yahoo.com]

You can still contact me about a short period because soon I will change my phone number.Once again, thanks for being so nice to me.Thanks my brotherhoods and sisterhoods. Thanks. Assalamualykoum..

Mohd Hamiduddin Ismail
18 April 2011/ 14 Jamadil Awwal 1432H
'New' journey will start after this...


Read more...

CT selamatkan Ummah

10 April 2011

Alhamdulillah.. dengan izin ALLAH, saya kurang sihat akhir-akhir ini. Mudah-mudahan sakit ini menjadi ibtila' iaitu penghapus dosa-dosa yang telah saya lakukan. Sesekali saya rasakan betapa nikmatnya sakit ini. Bukan sama sekali kerana saya boleh rehat seketika, tetapi kerana ALLAH membantu menyingkirkan dosa-dosa hamba-NYA yang hina ini dan membawa hamba-NYA ini dekat kepada-NYA. Insya-ALLAH..

Baru-baru ini  terjadi suatu rusuhan di bekas sekolah rendah saya,sehingga hampir berlaku adegan tumbuk-menumbuk. Kontroversi berlaku antara para waris dan guru-guru. Pada Mesyuarat Agong Tahunan baru-baru ini, YDP PIBG yang lebih memihak kepada guru-guru mengusulkan agar para waris tidak dibenarkan masuk ke kawasan sekolah bermula dari pintu pagar masuk dan keluar untuk menghantar serta mengambil anak-anak mereka pulang. Para waris tidak bersetuju,jadi mereka menyuarakan pendapat mereka. Kemudian timbul pula cadangan alternatif agar dibina jalan susur masuk ke kawasan sekolah agar murid-murid tidaklah berjemuran di tengah panas sepanjang jalan  untuk ke luar pagar sekolah. Maka,para waris setuju dengan syarat dibina terlebih dahulu jalan susur masuk itu.

Namun, pada keesokan harinya telah diedarkan Pekeliling daripada guru besar bahawa para waris dilarang sama sekali untuk masuk ke kawasan sekolah. Pelaksanaan berlaku di luar kontrak janji. Kasihan sungguh saya lihat anak-anak kecil itu terpaksa mengheret beg-beg sekolah sejauh 300meter dari pintu pagar, kemudian terpaksa menaiki tangga untuk ke tingkat tiga, untuk mengutip mutiara ilmu. Letihnya dapat saya rasakan. Mereka anak kecil, apalah sangat kudrat mereka. Itu belum dikira yang berjalan kaki sejauh 1kilometer untuk tiba di pintu pagar sekolah. Tempat letak basikal berbumbung pula dijadikan tempat parkir kereta guru. Murid-murid yang datang dengan basikal disuruh meletakkan basikal mereka di tengah panas di bawah pokok. Basikal bukan sebuah, tetapi beratus-ratus.  Kesiannya..

Para waris membuak-buak amarah mereka. Para guru pula bongkak dan ego dengan jawatannya. Cakap lain, lain pula yang dibuat. Namun, para guru(bukan semua) tetap dengan keputusan mereka. Tak kurang juga para guru yang mengatakan kepada murid-murid,

"Hampa tengoklah.. mak pak hampa yang bodo-bodo tu, kerja menyusahkan orang",kata PK Kanan sekolah.

Dan di bawah ini saya titipkan beberapa dialog-dialog sebagai menjelaskan keadaan kepada pembaca sekalian dan supaya pembaca dapat membayangkan keadaan sebenar.

"Cikgu bodo,cikgu bodo, tak kesian ka budak-budak ni nak masuk mengaji kena halang macam ni, yang anak-anak cikgu pulak boleh masuk menyedap saja."

"Awat hang pandai sangat ka, kalau hang nak jugak, jadi cikgu la, dak pon hang pi tukaq anak hang masuk sekolah lain"

" Hampa mak-mak pak-pak ni terlalu manjakan anak-anak, patut la mengaji tak pandai-pandai, dok manja sangat."

"Yang cikgu bawak anak cikgu sampai ke dalam, cikgu tak pikiaq manja, ni anak-anak kami kalau eksiden ka, kena colek ka anak-anak kami macam mana?!!"

"Yang tu lantak kat hampa la, anak hampa! Bukan kerja kami dok kena pikiaq anak-anak hampa, kerja kami mai mengajaq kat sekolah saja!!"

Dalam kekalutan itu, ada juga seorang waris yang terlalu geram, masuk ke dalam laman sekolah untuk menghantar anaknya seperti biasa.Kedengaran tawa-tawa ego para guru,

"Tudiaaa... anak manja sampai dahh, siap dia satgi dalam kelas, aku ganyah budak ni, tengok-tengok pak dia tuu.."

" Anak sultannn...",selang si guru besar spontan.

  Cukuplah setakat ini gambaran keadaan sebenar kejadian. Baik, tenangkan hati dulu.Saya nak kesat air mata.Tarik nafas sedalam mungkin dan lepaskan perlahan-lahan. Lihat sebentar objek semulajadi di sekelilng terutamanya yang berwarna hijau. Baik, mari kita teruskan dengan perkongsian ini wahai saudara saudariku.

Saya melihat punca kejadian ini dan kejadian-kejadian lain yang seangkatan dengannya ialah lemahnya pemikiran yang kritis. Pemikiran yang kritis atau lebih dikenali sebagai 'critical thinking' [CT] ialah suatu kaedah berfikir dengan mengkaji terlebih dahulu dengan bukti, alasan yang jelas, sebab yang munasabah, melihat kesan jangka masa panjang, bersikap selektif(berhati-hati dalam memilih) terhadap sesuatu sumber, yang akhirnya melahirkan pemikiran yang matang, jauh daripada pengaruh emosi dan keadaan sekeliling. 

Sememangnya pemikiran yang kritis sedikit sukar dibentuk kerana memerlukan kerahan minda dan curahan tenaga yang banyak namun inilah bentuk pemikiran yang perlu diutamakan,bahkan dituntut secara shorih(jelas) dalam memahami syariat Islam. Tambah-tambah lagi, di akhir zaman ini media bersalut 'bisikan syaithoniyyah' sentiasa mengiringi setiap langkah individu yang berkehendakkan kepada kebenaran dan keadilan yang hanya di sisi Islam mampu tertegaknya hasrat itu.Tersemat suatu peringatan di dalam al-Quran mengenai kepentingan pemikiran kritikal,

"Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu."
                                           [al-Hujurat:6]

Di dalam Tafsir al-Muyassar pula disebutkan dengan lebih jelas makna ayat ini dengan lafaz,

"Wahai orang-orang yang beriman kepada Allah dan mengikuti Rasul-Nya, jika datang kepada kalian seorang fasik dengan membawa berita, teguhkan hatimu untuk meneliti berita itu sebelum kalian mempercayai dan menyebarkannya agar kalian mengetahui kebenarannya. Yang demikian agar kalian tidak keliru menimpakan hukuman kepada orang-orang yang tidak bersalah. Lalu, kalian akan menyesalinya."                            
                                               [al-Hujurat:6]
 Ayat ini diturunkan berikutan suatu peristiwa yang menyaksikan salah faham antara al-Walid bin Uqbah dan Bani Mushtholiq. Diriwayatkan oleh Ahmad daripada al-Harits bin Dhirar al-Khuza'i dan Ibnu Jarir daripada Ibnu Abbas bahawa ayat ini diturunkan berkaitan al-Walid bin Uqbah bin Abu Mu'ith yang diutus oleh Rasulullah untuk menarik zakat ternakan daripada Bani Mushtholiq. Al-Harits juga berada di tempat kejadian. Ketika mendengar kedatangan al-Walid, mereka menyambutnya. Akan tetapi, al-Walid berasa cemas dan gementar lalu pulang. Al-Walid mengadu kepada Rasulullah bahawa dirinya hendak dibunuh. Mendengar berita itu, Rasulullah berniat memerangi Bani Mushtholiq . Tetapi kemudiannya utusan daripada Bani Mushtholiq datang dan menjelaskan bahawa mereka hendak menyerahkan zakat kepada al-Walid, tetapi al-Walid terus pergi meninggalkan mereka dalam ketakutan. Maka, turunlah ayat ini.

Bagi saya, 'critical thinking' ialah suatu seni, iaitu seni berfikir(the art of thought).Socrates,iaitu seorang pengasas falsafah Barat pernah mengetengahkan suatu prinsip iaitu,

"The unexamined life is not worth living"

Maksudnya, ' kehidupan yang tidak dikaji/diteliti bukanlah kehidupan yang bermakna'. Sebagai muslim, kita dibenarkan untuk menerima sesuatu pendapat selagi mana pendapat itu tidak bertentangan dengan 'pendapat' Allah dan Rasul-Nya. Prinsip ini menegaskan prioriti pemikiran yang kritis dalam mencapai hakikat kesejahteraan sejagat. Linda Elder sekitar bulan September 2007 mengulas mengenai prinsip ini di dalam laman sesawang www.criticalthinking.org mengatakan, " Kehidupan seperti ini akan menghasilkan dunia yang tidak kritikal, tidak adil dan bahaya(uncritical,unjust and dangerous).






































Bagaimana saya dan anda dapat melaksanakannya?

Perhatikan peta minda di atas. Petak 1(paling atas) ialah sifat dan sikap yang perlu diterapkan untuk memiliki pemikiran yang kritis.Sifat-sifat itu ialah kejelasan,ketepatan,relevan,logik, ketepatan,keluasan,kesempurnaan,keadilan, dan terperinci.

Petak 2 pula ialah aspek yang menjadi penerapan sifat dan sikap tadi. Aspek itu ialah tujuan,persoalan,perspektif, maklumat, alasan, konsep, anggapan, dan implikasi.

Manakala petak 3 ialah hasilnya. Saya kemukakan di sini suatu contoh aplikasi kaedah ini sebagai panduan, kita diwara-warakan bahawa si A telah melakukan zina dengan pelacur Cina, saluran media utama seperti TV3,TV1,akhbar Berita Harian,Utusan,Mingguan, Metro, Kosmo,New Straits Times,The Star, semuanya mengatakan perkara yang sama. Jika kita terus mempercayai khabar-khabar itu tanpa menganalisis, mengkaji latar belakang si A dan juga si pendakwa, ini bermakna kita bukanlah seorang yang memiliki pemikiran yang kritis, dalam masa yang sama menunjukkan kita tidak menghiraukan peringatan Allah. 

  Apa yang sepatutnya kita lakukan ialah mengkaji dengan sifat dan sikap dalam Petak1 terhadap aspek dalam Petak 2. Natijahnya, bentuk-bentuk pemikiran dalam Petak3 dapat dipupuk dan akhirnya menjadikan kita sebagai seorang muslim yang disayangi dan dikasihi oleh Allah 'Azza Wa Jalla.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Orang mukmin yang kuat lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi daripada orang mukmin yang lemah, sedangkan setiap seorang itu mempunyai kebaikannya (imannya); oleh itu hendaklah engkau bersungguh-sungguh berusaha memperoleh apa yang memberi manfaat kepadamu, serta hendaklah meminta pertolongan kepada Allah dan janganlah engkau bersikap segan dan malas; dan sekiranya engkau ditimpa sesuatu maka janganlah engkau berkata: “Kalaulah aku lakukan itu dan ini, tentulah akan terjadi begitu dan begini, tetapi katalah: “Allah telah mentakdirkan, dan Dia lakukan apa yang dikehendaki menurut kebijaksanaan-Nya ,(larangan ini) kerana perkataan ‘kalau’ itu membuka jalan kepada hasutan syaitan(ragu terhadap ketetapan Allah).”
                                                                                                             Riwayat Muslim
 Sebarang kekeliruan dan bantuan boleh diajukan terus di ruang komen perkongsian ini di http://alcarboniy.blogspot.com/2011/04/ct-selamatkan-ummah.html .Insya-Allah, saya akan bantu apa yang termampu dengan kemampuan. Kerana ALLAH, kita bersaudara.

Read more...

Serikandiku yang Tercinta

09 April 2011

" Tak! Dahsyat! Dia belum surrender! "
'Hujan Mesej' dan 'Ribut Calling' masih melanda, tetapi dengan bentuk serangan yang baru. Saya tertipu. Kali ini dia menyamar jadi lelaki. Menurutnya, dia salah seorang rakan PLKN dari Kompeni Delta. Nizam namanya. 'Nizamm'...hmm.  Macam-macam yang disoalnya,saya jawab semua kerana yakin bebas daripada unsur Ikhtilat dan Mahabbah Jahiliyyah. Setelah beberapa hari, saya tersedar ,"Eh, mana ada pelatih PLKN dari Kompeni Delta nama Nizam!Ahh! Aku kena tipu!"

   Mudah-mudahan Allah mengurniakan hidayah kepadanya,saya dan kita semua. Bijak pandai ada menyebut,' Bukan soal apa yang dilihat, tetapi bagaimana kita melihatnya'. Alhamdulillah, Allah menyedarkan saya daripada terlepas pandang terhadap hakikat ini. Saya perlu memandangnya sebagai seorang mad'u iaitu orang yang perlu didakwahkan, juga sebagai seorang saudara seakidah, bukannya terus memandang serong. Nasihat saya buat pembaca semua, burulah cinta Ilahi sebelum memburu cinta insani yang tidak pasti. Bentengilah hati dan nurani kalian daripada Mahabbah Jahiliyyah ini kerana sesungguhnya Mahabbah Jahiliyyah termasuk dalam erti 'Syirik Khafiy'. Buat mujahidah-mujahidah perjuangan, tetapkankah hatimu di jalan ini, tabahkanlah hati menongkah arus modenisasi yang kembali menuju era Jahiliyyah, biarlah dicaci dan dikritik manusia asalkan agama selamat akhirnya.
  Sekalung sayang saya utuskan buat serikandi yang tercinta, Mak. Dan buat Ukhtiku, sesungguhnya Akhi sangat memerlukanmu dalam perjuangan ini. Tanggungjawab dan amanah Akhi semakin bertambah hari demi hari. Akhi memohon maaf kerana kurang memberi perhatian kepadamu, Akhi akui Akhi lebih banyak meluangkan masa bersama masyarakat dan agenda perjuangan. Akhi perlukanmu di sisi sebagai teman seperjuangan. Marilah bersama.

Di bawah ini saya titipkan sebuah nasyid berserta liriknya untuk renungan bersama, khususnya buat muslimah. Al-Wadi merupakan sebuah kumpulan nasyid penuntut Universiti al-Azhar tak lama dulu. Ada antara mereka yang pulang ke Malaysia dan menubuhkan kumpul Wadi el Jadid. Fahami dan hayatilah bait-bait lirik nasyid ini.




Tidak pernahkah ada impian,
Terlukis indah mewarnai hidupmu,
Menjadi muslimah kebanggaan,
Menjadi penggerak dalam perjuangan,
Sedangkan Fatimah,
Berbahgia di syurga
Kau generasi bakal menggoncang dunia,
Yakinilah

Apakah kau masih diulit mimpi,
Menjauhkan diri dari titah Ilahi,
Menjadi srikandi harapan pertiwi,
Menjadi penyeri nirwana duniawi,
Tanpa sumbanganmu ummah membeku,
Untukmu muslimah kami hamparkan,
Hirisan doa.

Demi cinta demi cita-cita,
Kau pikul amanah suci,
Tabahkan hatimu curahkan baktimu,
Natijahnya nanti kau miliki,
Di taman abadi  indah berseri,
Kan temui.

Muslimah harapan punyai wawasan,
Muslimah sejati pekertinya tinggi.

Gandingan bersama kami pohonkan,
Didik generasi yang diidamkan,
Hadapilah

Di antara bintang kau bagai kejora,
Menerangi malam menyimbah ke bumi.

Untukmu muslimah inilah seruan,
Kau pikul amanah suci
Tekadkanlah hati,
Demi cita-cita,
Kau pikul amanah suci.


090411-10.43pm-the concept of thinking,critical thinking,tafsir almuyassar,alhujurat6,untukmumat,PPHQ,

Read more...

[DSS]>"al-Ukuwwah"

04 April 2011

Klik kanan tetikus pada grafik,kemudian klik 'Save Image As'-bagi pengguna Firefox dan klik 'Save'-bagi pengguna Internet Explorer.

AL-UKHUWWAH

SAIZ : 131KB
FORMAT: JPG/JPEG
DIHASILKAN PADA: 30Rabi'ul Awwal 1432H | 4April 2011
LINK:
http://1.bp.blogspot.com/-vWZeIr2qPf4/TZlhCX7yyfI/AAAAAAAAAfQ/T_-tbdwXUo4/s1600/alUkhwahQuaMed.jpg

Read more...

Mehnah fikrah,BERHENTILAH!

03 April 2011

Wahai Mujahid,
Hati-hati dalam melangkah,
Akhir zaman ini banyak yang salah,
Engkau perlu bijak menterjemah,
Menterjemah fikrah yang sudah berbalut hujah,
Inilah mehnah,
Menjengah ummah dalam rupa fikrah,
Mehnah yang pernah meruntuhkan Khilafah,
Mehnah yang sudah ditentang  Rasulullah,
Mehnah yang memuji kejumudan ummah,
Seolah-olah fikrah 'pemalas' itu suatu yang gah.

Wahai Mujahid,
Di manakah engkau,
Sedang ummah parah dengan fikrah bernanah,
Bergelumang dalam sumber ilmiah syaithoniyyah,
Bersyahadah dengan si pengkhianat Allah,
Adakah kau lupa,
Engkau Khalifah,
Memakmurkan dunia dengan mahabbah akidah,
Membawa manusia kepada Allah,
Menegah manusia membelakangkan Allah,
Itu semua amanah Allah,
Janganlah kau alpa wahai khalifah.

Wahai Mujahid,
Sudah sampai masanya engkau menjadi mujahid,
Sudah tiba ketikanya engkau zahirkan dirimu sebenar,
Zahirkanlah siapa engkau sebenarnya,
Zahirkanlah bagaimana dirimu pada hakikatnya,
Zahirkanlah pemberian Allah kepadamu sejelasnya,
Zahirkanlah,zahirkanlah,
4 tahun engkau hidup dalam kepura-puraan,
'Izzah yang ada kau kaburkan,
Sudahlah,
Berhentilah berlayar perak kepada semua,
Berhentilah,berhentilah.


Read more...

  © Blogger template Brownium by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP