.

TOLONG!!Hujan Mesej dan Ribut Calling

31 March 2011

Alhamdulillah...Segala pujian selayaknya hanya bagi Allah. Dia Maha Memahami, Maha Penyayang, Maha Pendengar rintihan, Maha Menentukan segalanya. Ya Allah... kami bersyukur kepadaMu di atas segala nikmatMu yang tidak terbilang yang Engkau kurniakan kepada kami.

Sejak saya pulang dari Program Latihan Khidmat Negara pada 13 Mac yang lalu, saya dihujani dengan 'hujan' yang sangat lebat. ' Hujan Mesej' namanya. Saya juga dilanda 'Ribut Calling'. 'Hujan Mesej' dan ' Ribut Calling' ini telah menyebabkan saya sering sedih dan resah. Malah, sedikit sebanyak mengganggu perjalanan dakwah. Hampir setiap hari pasti ada mesej-mesej berbaur Mahabbah Jahiliyyah menerjah ke dalam Inbox Message telefon bimbit Sony Ericson saya. Mahabbah Jahiliyyah ialah rasa cinta yang tidak berteraskan akidah, ataupun berteraskan akidah tetapi bercampur dengan unsur lain seperti hawa nafsu, dan ikhtilat(pergaulan antara lelaki dan perempuan tanpa mengikut landasan syar'ie).

Lebih dahsyat lagi 'Hujan Mesej' dan ' Ribut Calling' ini datangnya daripada makhluk Tuhan yang bergelar 'wanita'. Sejenis makluk Tuhan yang lemah fizikalnya tetapi kini, sudah mampu menggoyahkan sebuah gagasan dakwah yang saya usaha. Bagaimana makhluk itu menggoyahkan saya? Nak tahu? Teruskan membaca.

1. Ibu saya menegur saya agar menumpukan kepada pengajian di usia remaja. Saya tak faham kenapa mak saya berkata begitu, rupa-rupanya mak terbaca mesej di dalam telefon bimbit saya. Runtuh tsiqah(kepercayaan) mak terhadap saya.

2. Saya menghabiskan masa sekurang-kurangnya 2-3 minit, kekadang lebih, untuk memadam mesej-mesej kotor itu. Kenapa lama? Takkanlah nak 'delete' mesej selama itu? Saya terpaksa mengasingkan soalan-soalan dan permintaan daripada rakan-rakan serta mad'u(orang yang didakwah) dengan bisikan-bisikan halus itu.
 3.Apabila ada panggilan, biasanya saya cuba untuk sesegera mungkin menjawabnya. Siapa tahu, barangkali panggilan itu panggilan yang penting dan kecemasan. Tapi apabila saya menekan butang untuk mengangkat panggilan, terus diputuskan pula talian. Hish.. main-main sungguh.

4. Ahli keluarga mentertawakan saya dan mengira saya 'cakap tak supa bikin punya olang', secara tidak langsung membantutkan proses Transformasi Usrah(Perubahan Keluarga) yang saya cuba dan sedang laksanakan.

5. Dan..banyak lagi taktik yang cuba digunakan oleh makhluk Tuhan ini, malu rasanya kalau nak diceritakan semua.Alahai muslimah..

Di hadapan mak saya,muslimat itu meletakkan button badge ini, dan mengatakan," Jaga diri elok-elok ya Ustad" dengan nada galak.Ya Allah.. di mana sifat al-Haya'(malu) itu.Apa dah jadi pada ummah Muhammad ni,sedihnya..Jauhkanlah diriku daripada keaiban dunia.
Tetapi, alhamdulillah... Setelah saya menerangkan apa yang berlaku sebenarnya, maka semua boleh faham dan menerima bahawa memang inilah realiti kondusi Ummah. Namun ' Hujan Mesej' dan 'Ribut Calling' masih menghujani dan melanda saya sehingga kini, dan yang paling baharu ialah pada 31/3/2011 jam 4.07 petang yang lalu dengan nombor telefon yang baru. 

   Sungguh, amat benarlah sabda Muhammad S.A.W yang telah tercatat dengan sanad dan matan yang sahih iaitu,
“Tidaklah aku tinggalkan sepemergianku ini fitnah yang lebih berbahaya bagi kaum laki-laki daripada (fitnah) wanita.” 
                                                                                                  (Muttafaqun ‘alaihi)
AWAS! Umat Islam hari ini telah silap dalam memahami hadis ini. Ramai lelaki muslim yang menjadikannya alasan mengapa mereka terjebak dalam kancah maksiat. Alasan yang digunakan ialah, 
" Ni pompuan punya pasai la,memang dasar pembawa fitnah,hmm..nabi pon dah habaq lama dah.."
Alasan ini telah mencemarkan maruah Islam apabila ianya telah menimbulkan perspektif negatif terhadap Islam pada kaca mata golongan non-muslim. Lafaz yang membawa maksud wanita di dalam hadis itu ialah 'an-Nisa' '. Lafaz ' an-Nisa' '  bererti wanita secara umum tanpa dikhususkan kepada muslimah ataupun wanita non-muslim. Wanita  yang dimaksudkan oleh Rasulullah  di dalam sabdanya ialah golongan wanita yang mendatangkan fasad(keburukan) kerana keburukan peribadi mereka sendiri.

  Saya teringat dengan sebuah kitab yang pernah saya pinjam daripada Ustazah Jailah Bt Mambong, seorang muslimah dari Sabah yang bermusafir ke Mesir untuk mengutip mutiara ilmu di Universiti al-Azhar. Ketika itu saya hampir-hampir menduduki SPM, hanya tinggal beberapa bulan sahaja lagi, saya meminjam "Fatawa al-Mu'asoroh Jilid 3&4" , sebuah kitab fatwa kontemporari yang ditulis oleh Syeikh Dr. Yusof al-Qardhawi. Atas dasar minat dan ingin menjimatkan wang poket, saya menyalinnya ke dalam sebuah buku tulis yang belum habis digunakan pada waktu petang dan tengah malam. Soalan pertama yang termuat dalam kitab ini ialah,

" Adakah Pada Diri Wanita Itu Tidak Baik Semuanya? "

Syeikh Dr. Yusof al-Qardhawi  menjawab persoalan ini dengan beberapa ulasan peribadi dan beliau lebih banyak mengemukakan dalil daripada al-Quran serta hadis yang sahih sebagai jawapan. Berdasarkan jawapan-jawapan beliau, dapat difahami bahawa lelaki dan wanita itu sama sahaja di sisi Allah. Saya mengambil contoh 'tanggungjawab'. Secara dasarnya sama sahaja tanggungjawab lelaki dan wanita, iaitu sebagai Khalifah, cuma yang membezakan di dalam urusan apa mereka lebih dipertanggungjawabkan. Antara hujah beliau ialah,

" Allah menjawab kepada mereka: Aku tidak akan mensia-siakan amalan mereka yang beramal dalam kalangan kamu, baik lelaki mahupun wanita (kerana) sebahagian kamu adalah dari sebahagian yang lain"
                                                                                                              (ali-Imran:195)
" Wanita itu adalah saudara kepada lelaki"- Riwayat Muslim
"Dunia itu perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita yang solehah"-Riwayat Muslim
"Mereka itu(para isteri) adalah pakaian bagi kamu(para suami) dan kamu(para suami) adalah pakaian bagi mereka(para isteri)."
                                                                                       (al-Baqarah: 187)

Secara holistiknya,dapatlah saya katakan yang membezakan lelaki dan wanita di sisi Tuhannya hanyalah 'Taqwa' , The Faith for The Honoured. Tujuan saya menerangkan hakikat ini bukanlah untuk membela wanita, tetapi untuk membela Islam daripada terus disalah tafsirkan oleh manusia sejagat. 

'Hujan Mesej' dan 'Ribut Calling' terus melanda saya, alangkah baiknya jika ada mana-mana muslimah yang sanggup membimbingnya. Kenapa tidak saya? Ya Allah, lemahnya hambaMu ini. Jika saya melakukan begitu, saya hanya membawanya kepada kelalaian fantasi Mahabbah Jahiliyyah. Harapan saya ada yang sudi membantu lantaran rasa bertanggungjawab terhadap keadaan ummah. Demi Allah, kita bersaudara!!


31311:10:22pm-Jannah balik dr asrama-pos permohonan KUIS+KUIN-b'kenalan 1anne semasa beli tepung di Selesa-kelastajwid:mad tabri'ah+mad asli suna'i

2 comments:

SeRiKaNDi_uMaR93 April 1, 2011 at 7:26 AM  

sahabat muslimat ana pula dihujani dengan mesej dan call dari muslimin...

PLKN adalah lubuk tarbiyah jasadi..

juga lubuk yang penuh dengan maksiat hati...

ujian buat sahabat2..

semoga berjaya mengharunginya..

Suhail Shafiai,  April 6, 2011 at 7:00 PM  

Hamiduddin...
ada hikmahnya tuu
sbnrnya tu salah satu ujian dr Tuhan kpd seorg hmba bergelar daie'. Ujian itu rahmat.

Post a Comment

  © Blogger template Brownium by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP